Молитва нестора летописца

Нестор летописец – древо

Молитва нестора летописца

Статья из энциклопедии “Древо”: drevo-info.ru

Преп. Нестор Летописец. Гравюра из “Патерика” 1702 г.

Нестор Летописец (+ 1113-1116 [1]), агиограф, богослов, историк, преподобный

Память 27 октября, в Cоборах преподобных отцев Киево-Печерских Ближних Пещер и всех преподобных отцов Киево-Печерских, а также Волынских и Киевских святых

В начале XII в. почил прп. Нестор Летописец, который запечатлел для духовного блага потомков светлый образ святого игумена Феодосия, а также принял участие в работе над самой древней летописью Руси.

Первыми сочинениями Нестора явились «Чтение» о свв. Борисе и Глебе и «Житие» преп. Феодосия. Во введении к «Житию» говорится:

«Написав сначала о жизни, и о гибели, и о чудесах святых и блаженных страстотерпцев Бориса и Глеба, я понудил себя перейти и к другому рассказу.

Он превышает силы мои, и я остаюсь недостойным его, будучи груб и невежда. К тому [же, я еще] и не обучен [никакому] искусству. Однако я вспомнил, Господи, Твои следующие слова: «Если вы будете иметь веру с горчичное зерно и скажете горе сей: «перейди отсюда туда», и она перейдет» (Мф.

17, 20); «Если кто скажет горе сей: «поднимись и ввергнись в море», и не усомнится… будет ему, что ни скажет» (Мк. 11, 23); «Если бы вы имели веру с зерно горчичное и сказали смоковнице сей: «исторгнись и пересадись в море», то она послушалась бы вас» (Лк. 17, 6).

И я, грешный Нестор, утешился названной мыслью, и укрепился верой и упованием, что при Твоем содействии нет невозможного, и положил начало слову писания. Оно посвящается жизни нашего преподобного отца Феодосия».

В конце «Жития» читаем:

«Это записано мною, грешным Нестором, нижайшим из всех в монастыре нашего блаженного отца Феодосия. Я был принят в него преподобным игуменом Стефаном. Он же совершил надо мною и постриг, облачив в монашескую одежду, а еще позднее возвел меня также и в диаконский сан».

Старший среди известных сегодня списков «Чтения» о свв. Борисе и Глебе создан в XIV в. А «Житие» преп. Феодосия сохранилось в «Успенском сборнике» XII – XIII вв. и более поздних списках. Составление «Жития» исследователи относят к 80-м гг. XII в. (времени внесения имени прп. Феодосия в общецерковный синодик Руси).

«Послание» лаврского инока Поликарпа к игумену Акиндину упоминает, что «Нестор, явившийся составителем летописи», вместе с другими подвижниками принял участие в исцелении св. Никиты, который по самоволию удалился в затвор и стал жертвой бесовского обольщения. Сопоставление данных «Послания» с «Повестью временных лет» показывает, что исцеление св.

Никиты произошло в 1078 г. В своем «Послании» Поликарп говорит и о том, что «блаженный Нестор поведал в летописи о блаженных отцах: о Дамиане и Ефреме, и Матфее, и Исаакии». Жития четырех перечисленных преподобных описаны в «Слове о первых черноризцах Печерских» из летописной статьи 1074 г. в «Повести временных лет». «Патерик» 1462 г. именует св.

Нестора автором летописных рассказов об основании Печерского монастыря и обретении мощей преп. Феодосия. В относящемся к XVI в. Хлебниковском списке Ипатьевской летописи в заголовок «Повести временных лет» внесено имя «черноризца Нестора Феодосьева манастыря Печерьскаго» как автора. Отцом первой из древнерусских летописей считали св. Нестора и писатели XVII в.

в Украине и России.

В XVIII в. началось критическое изучение летописных текстов. По мере углубления исследований историки обратили внимание на внутренние противоречия в словах «Повести временных лет» и на ее разногласия с «Житием» преп. Феодосия в отношении истории Печерской обители.

В частности, в конце «Сказания о начале Печерского монастыря», описав введение общежительного устава, автор отметил: «И жил Феодосий в монастыре, и вел добродетельное житие, держался чернеческих правил и принимал любого к нему приходящего. К нему же пришел и я, худой и негодный раб. Он принял меня. Мне было семнадцать лет от рождения моего.

Я пишу это и называю, в каком году основан был монастырь, и почему он зовется Печерским». Если это высказывание принимать за Несторово, то оно расходится со словами подвижника о самом себе в «Житии» преп. Феодосия. А в «Слове о перенесении мощей преп.

Феодосия» автор, рассказав как он открыл пещерную усыпальницу святого игумена, добавляет: «Я же, грешный твой ученик и раб, недоумеваю, как восхвалить тебя, достойную твою жизнь и подвиги».

Указанные несоответствия «Повести» и «Жития» заставили даже некоторых ученых в начале XIX в. предположить, что Нестор Летописец и Нестор – агиограф были разными лицами. Оппоненты этих исследователей пошли по иному пути. Так, митрополит Евгений (Болховитинов), архиепископ Филарет (Гумилевский) и митрополит Макарий (Булгаков) считали, что прп. Нестор стал при св.

Феодосии только послушником Печерского монастыря, а принял постриг и сан диакона при св. Стефане. В свою очередь, А. Шахматов выдвинул версию, согласно которой, во-первых, св. Нестор явился редактором летописного свода, уже созданного в Лавре ранее и нуждавшегося в дополнении, во-вторых, именно прп.

Нестор дал своду название «Повести временных лет», и, в-третьих, противоречащие «Житию» преп. Феодосия указания летописца о себе самом принадлежат не св. Нестору, а его предшественнику в оформлении свода. При этом ученый предполагал, что преп. Нестор составил в 1113 г.

лишь первую редакцию «Повести», а позднее над сводом работал игумен Киево-Выдубицкого монастыря Сильвестр, чья приписка со ссылкой на 1116 г. сохранились в Лаврентьевской летописи.

Невзирая на уточнения, внесенные исследователями в схему истории «Повести временных лет», это произведение вместе с «Житием» преп. Феодосия остаются подлинными шедеврами древнерусской книжности. Они свидетельствуют о прп. Несторе как о молитвеннике за Русь, агиографе, богослове, историке, обладающем редким писательским даром.

Мощи подвижника почивают в Ближних пещерах, где их с 1638 г. указывают карты (в 1703 г. они ошибочно подписаны словами «Нестор затворник»). В 1826 г.

над святыней установлена медная вызолоченная доска с именем угодника Божия, присланная Обществом истории и древностей Российских. По результатам обследования мощей преп. Нестора в 80-х гг. XX в. судмедэксперт С.

Никитин изготовил бюст с предполагаемым обликом святого Летописца.

8-я песнь «Канона» 1643 г.

взывает: «Несторе богомудре, житий святых списателю первейший, и ревнителю оным добрый, славе онех молитвами ти яви мя грешника!» А в 7-й песне канона «Службы» святым Ближних пещер читаем: «Времена и лета многочудесныя церкве, жития и добродетели отец первоначальных писанием нам изъявивый, и делом их ревнитель усердный бывый, Несторе славне, с ними же тя ныне ублажающе, поем: Благословен Бог отец наших!». В том же сборнике под 27 октября помещена отдельная «Служба» подвижнику.

Храмы

В честь преподобного Нестора Летописца освящены

  • Брянский храм духовного училища
  • Луганский храм
  • Полтавский семинарский храм

Молитвы

Тропарь, глас 4

Великих князей русских деяния / и преподобных отец Печерских жития и чудеса написавый, / свое же, Богомудре Несторе, многих ти ради добродетелей имя / написано на небеси стяжавый, // моли и нам написатися в Книги Животныя.

Ин тропарь, глас 4

Времена и лета достопамятных деяний,/ подвиги и труды Богоносных отец,/ Несторе премудре, написуя,/ любовию возгорелся еси последовати стопам первоначальных,/ с нимиже не престай молитися Христу Богу,/ спастися душам нашим.

Кондак, глас 2

Яко сый Богоноснаго Феодосия ученик/ и истинный жития того подражатель,/ первый честных его мощей самовидец быти сподобился еси,/ яже с прочиими святолепно пренес,/ наследил еси с темиже Царство Небесное,/ еже получити и нам, чтущим тя, Господеви молися.

Молитва преподобному Нестору Летописцу Печерскому

О преподобне отче, премудре наставниче и Боголюбезне подвижниче Несторе Летописче! Предстояй со дерзновением престолу Вечныя Славы, не забуди нас грешных и недостойных, бурями страстей отягченных, и ходатайством твоим непрестанным защити

Житие преподобного Нестора летописца из цикла “Жития преподобных Печерских”. Телестудия Киево-Печерской Лавры. 2012 год

Использованные материалы

  • Патерик Киево-Печерский. Том 1. Подвижники Киево-Печерской Лавры XI –XV в. и древние святые, причисляемые к ее чудотворцам. К.: Типография Киево-Печерской Лавры, 2004

[1]  http://www.patriarchia.ru/db/text/1409335.html

Источник: https://drevo-info.ru/articles/4136.html

Преподобному Нестору Летописцу, Печерскому

Молитва нестора летописца

Великих князей русских деяния/ и преподобных отец Печерских жития и чудеса написавый,/ свое же, Богомудре Несторе, многих ти ради добродетелей имя/ написано на небеси стяжавый, моли и нам написатися в Книги Животныя.

Пе́снь 1

Ирмос: Ли́цы изра́ильтестии, невла́жными стопа́ми по́нт Чермны́й и вла́жную глубину́ прогна́вше, вса́дники триста́ты враги́ ви́дяще в не́й погруже́ны, с весе́лием поя́ху: пои́м Бо́гу на́шему, я́ко просла́вися.

Ли́цы и́ночестии, в ле́тней па́мяти богоно́снаго отца́ стеци́теся усе́рдно к святе́й пеще́ре, и любо́вию кла́няющеся ра́це моще́й Не́стора любому́драго, воспо́йте Бо́гу, я́ко во святы́х Свои́х сла́вно просла́вися.

Лико́м и́ноческим сочета́ющуся и в дне́шний де́нь па́мять твою́ воспе́ти дерза́ющу, мне́, па́че все́х грубе́йшему, моли́твами твои́ми спосо́бствуй, Не́сторе свя́те, Бо́г бо в тебе́ ди́вно просла́вися.

Лико́м Ангельским причте́н бы́ти хотя́й, лико́м равноа́нгельным во пло́ти причта́лся еси́, о́тче, от ни́хже Ангельскому житию́ научи́вся, возше́л еси́ к у́мному жела́нию: те́мже тя́ чти́м, я́ко Бо́г в тебе́ ди́вно просла́вися.

Богородичен: Ли́ки святы́х и преподо́бных оте́ц с ли́ки Ангельскими предстоя́ще, сла́вите Ро́ждшую все́х святы́х Святе́йшее Сло́во; сла́вити же дне́сь Бо́жию Ма́терь, и на́м земны́м помози́те, Та́ бо от все́х ди́вно просла́вися.

Пе́снь 3

Ирмос: Лу́к си́льных изнемо́же, и немощству́ющии препоя́сашася си́лою, сего́ ра́ди утверди́ся в Го́споде се́рдце мое́.

Предложе́ние твоего́ ума́ бе́, а́ки лу́к напряже́н, о́тче, живы́й бо во юдо́ле се́й плаче́вной, восхожде́ние име́л еси́ в се́рдце свое́м вы́ну к Бо́гу; и мне́ у́бо, жи́знь свою́ веду́щу вы́ну в печа́лех, Не́сторе, помози́, моля́ся о мне́, да возвесели́тся о Го́споде се́рдце мое́.

Седмьнадесятоле́тен сы́й, мы́сленне прия́л еси́ му́жа соверше́нна во́зраст: просия́л бо еси́, а́ки в ста́рческих седи́нах, де́лы благи́ми, сия́ и во мне́ испра́ви, блаже́нне, и возвесели́тся о Го́споде се́рдце мое́.

Чистоту́ и смире́ние глубо́ко к нищете́ прие́мь, возлете́л еси́, свя́те, а́ки крило́ма, на го́ру и́ноческих доброде́телей; отню́дуже, усмотри́в в мгнове́нии о́ка преходя́щ ми́ра сего́ о́браз, и па́че в любо́вь Бо́жию впери́л еси́ се́рдце твое́.

Богородичен: Са́д чистоты́ Ро́ждшая, плодо́м сего́, ве́рующих Тя́ бы́ти Ма́терь Бо́жию, напита́ла еси́ оби́льно; и мне́ у́бо, ве́рою покланя́ющемуся Тебе́, Богоневе́стная Де́во, да́ждь от сего́ плода́ поне́ ма́ло вкуси́ти, да печа́льное возвесели́тся се́рдце мое́.

Седа́лен, гла́с 4:

От вели́ких оте́ц упра́влен в благи́я нра́вы и в ю́ности ве́сь Бо́гови присоедини́вся, плотски́я по́хоти умертви́л еси́ поще́нием кре́пким, ду́х оживи́л еси́ наде́ждою бла́г ве́чных; Ангельски на земли́ пожи́в, со Ангелы ны́не водворя́ешися, те́м тя́ почита́ем, Не́сторе блаже́нне.

Сла́ва, и ны́не, Богородичен:

Стра́шных чуде́с несказа́нный о́браз ви́жду в Тебе́, Пречи́стая Де́во, я́ко Бо́га зачала́ еси́ и Необыме́ннаго объя́ла еси́ утро́бою Твое́ю, но какова́ се́ бы́сть та́йна, не испыту́ю, па́че же ве́рую и со стра́хом ублажа́ю Тя́, пою́щи: ра́дуйся, Бо́га Невмести́маго простра́нное селе́ние.

Пе́снь 4

Ирмос: Услы́шах сла́вное смотре́ние Твое́, Христе́ Бо́же, я́ко роди́лся еси́ от Де́вы, да от ле́сти изба́виши зову́щия: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Услы́шав сла́вная и преди́вная на горе́ Пече́рской, прише́л еси́ та́мо, преподо́бне, и ви́дев с огне́м и росо́ю низходя́щую благода́ть Бо́жию в нача́ле основа́ния це́ркве, ю́н еще́ сы́й, со ста́рцы воспе́л еси́: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Бо́льшую и соверше́ннейшую в души́ твое́й ски́нию творя́ Ду́ху Свято́му, любе́зным восприя́тием за́поведи от богоно́сных оте́ц позлати́л еси́ о́ну, Не́сторе свя́те: те́м, я́ко в кра́сный черто́г, прии́де и оби́тель в тебе́ сотвори́ Оте́ц с Сы́ном и Ду́хом.

Аки сла́дкое млеко́, уче́ние оте́ц богоно́сных прие́мь, сло́во де́лом испо́лнил еси́, блаже́нне, и испо́лнен бы́л еси́ вы́шния Прему́дрости, ю́же и мы́ от писа́ний твои́х чту́ще, увеселя́ем ду́ши на́ша ве́дением на си́х гора́х бы́вшия Бо́жия благода́ти.

Богородичен: Сла́дкое млеко́ покая́ния и не́ктар небе́сный умиле́ния пе́сни любо́вию Тебе́ принося́щим, подае́ши, Чи́стая Отрокови́це, я́же и а́з, стра́хом одержи́мь, любо́вию же дви́жимь, приношу́ Ти, Влады́чице, и молю́: услади́ се́рдце мое́, Сла́дкаго Иису́са Христа́ моего́ ро́ждшая.

Пе́снь 5

Ирмос: От све́та пресеки́й перворо́дный све́т, я́ко во све́те дела́ пою́т Тя́, Христе́, Соде́теля, во све́те Твое́м пути́ на́ша напра́ви.

От любве́ ле́стнаго ми́ра удали́вся, жела́нием вожделе́л еси́, Не́сторе, вели́ких оте́ц стопа́м, нра́вом и уче́ниям после́довати: си́м да́ждь и на́м прилежа́ти, и во све́те дея́ний о́ных, моли́твами твои́ми, пути́ на́ша напра́ви.

Глубо́ким смире́нием огражде́н сы́й, преподо́бне, высото́ю тщесла́вия ходя́щаго врага́ низве́рг, нога́ми попра́л еси́; хода́тайством твои́м к Бо́гу, о́тче, да́ждь и на́м смире́ние и во о́ном стопы́ на́ша напра́ви.

Ангельски жи́знь свою́ упра́вльша, вси́ тя́, а́ки Ангела Бо́жия, име́яху; те́м и на диа́конский степе́нь взы́ти сподо́бился еси́, в не́мже до́бре ше́ствие свое́ упра́вив, и на́ша пути́ во святы́ни, Не́сторе, упра́ви.

Богородичен: Пу́ть ро́ждшая Жи́зни, Всесвята́я Де́во, стезя́ми собла́зн ходя́щих, я́ко Милосе́рдая, наставля́еши на стези́ пра́вды; и мене́, заблу́ждающаго, Влады́чице, не пре́зри, но я́ко ро́ждшая Наста́вника заблу́ждшим, во све́те Его́ пути́ моя́ напра́ви.

Пе́снь 6

Ирмос: Внегда́ скорбе́ти ми́, возопи́х ко Го́споду, и услы́ша мя́ Бо́г спасе́ния моего́.

В преподо́бии и пра́вде чи́н сво́й управля́я, хра́м Ду́ху Свято́му ве́сь сотвори́лся еси́, и вше́д в хра́м нерукотворе́нный, престо́лу Вы́шняго предстои́ши; и мне́, хотя́щему бы́ти та́мо, моли́твами твои́ми, о́тче, помози́, молю́ тя, моли́твенника спасе́ния моего́.

Кра́снаго са́да Де́лателя Небе́снаго кра́сное бы́л еси́ прозябе́ние, кра́сными бо де́лы укра́шен, благи́я плоды́, и́хже ны́не благоуха́ние обоня́ем, возрасти́л еси́; молю́ у́бо тя́, блаже́нне, пода́ждь сия́ в да́р и мне́ от Бо́га Спа́са моего́.

От труда́ по́двигов твои́х, Не́сторе преподо́бне, мно́гия изли́в по́ты, напои́л еси́ ни́ву души́ твоея́, и израсти́в доброде́телей кла́сы, пожина́еши ны́не рукоя́ти, живы́й во ве́ки в небе́сных кро́вех, в ни́хже и мне́ бы́ти моли́ Христа́ Спа́са моего́.

Богородичен: Насе́янная Ду́хом Отчим земле́ свята́я, ра́дуйся, я́ко прозябла́ еси́ на́м Дре́во благосенноли́ственное; зно́ем мя́ страсте́й опале́нна под се́нь о́наго приведи́, Влады́чице, молю́ Тя́ я́ко Хода́таицу спасе́ния моего́.

Конда́к, гла́с 2:

Яко сы́й богоно́снаго Феодо́сия учени́к и и́стинный жития́ того́ подража́тель, пе́рвый честны́х его́ моще́й самови́дец бы́ти сподо́бился еси́, я́же с про́чиими святоле́пно прене́с, насле́дил еси́ с те́мижде Ца́рство небе́сное, е́же получи́ти и на́м, чту́щим тя́, Го́сподеви моли́ся.

Пе́снь 7

Ирмос: Авраа́мстии иногда́ в Вавило́не о́троцы пе́щный пла́мень попра́ша, пе́сньми взыва́юще: оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

Авраа́мовым стопа́м после́дуя, свя́те, исполне́нием за́поведей прине́сл еси́, я́коже о́н Исаа́ка, чи́ст у́м Влады́це, сего́ ра́ди от жи́зни сея́ преше́л еси́ в зе́млю, точа́щую безконе́чную сла́дость, иде́же и мне́ моли́ бы́ти, Не́сторе, собесе́дниче богоно́сных оте́ц на́ших.

От стра́стнаго ми́ра сего́ преста́влься, преше́л еси́ в безстра́стный ми́р, иде́же в ми́ре с сына́ми ми́ра живы́й, и на́с, в ми́ре се́м су́щих, не отступа́й, моля́ Творца́ своего́, да соприча́стницы тебе́ бу́дем, пою́ще: Бо́же, благослове́н еси́.

Не уклони́л еси́ се́рдца своего́ в словеса́ лука́вствия в жи́зни се́й многомяте́жной, преподо́бне, те́м и возду́шных духо́в лука́вствия безмяте́жно проше́д, к небе́сным врато́м доспе́л еси́: я́же и на́м отве́рзти потщи́ся моли́твами твои́ми, я́ко благослове́н еси́.

Богородичен: Уклони́хся от стези́ пра́вды и не хожда́х нога́ма мои́ма на пути́ пра́вы, но на стремни́нах страсте́й заблужда́ющи, уязви́х плесне́ мои́ те́рнием греха́, оба́че и храмля́я, притека́ю к Твое́й бла́гости и молю́ся: Влады́чице, исцели́ мя, Ты́ бо еси́ души́ моея́ врачева́ние.

Пе́снь 8

Ирмос: В Вавило́не о́троцы, боже́ственною распала́еми ре́вностию, мучи́теля и пла́мене преще́ние му́жески попра́ша, и посреде́ огня́ вве́ржени, ороша́еми, поя́ху: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Си́лою духо́вною укрепле́н, прелете́л еси́, богому́дре, крило́ма твои́х доброде́телей к го́рним, и по ле́тех си́х живе́ши ны́не, иде́же ле́та не оскудева́ют, к ни́мже и на́м доспе́ти моли́, пою́щим: благослови́те вся́ дела́ Госпо́дня Го́спода.

От до́му Бо́жия Ма́тере преше́л еси́, Не́сторе, в До́м Бо́жий, всесветя́щийся Иерусали́м, и Ангелом в числе́ гра́ждан небе́сных сожи́тельствуя, хода́тайствуй и на́м те́мжде причте́нным бы́ти, в па́мяти твое́й пою́щим пе́сньми Го́спода.

Тро́ичен: Тро́ическое еди́но естество́: Отче, и Сы́не, и Ду́ше Святы́й, еди́но ца́рство, си́лу и вла́сть иму́щее, на́с от вла́сти кня́зя тмы́ изба́ви, моли́твами богоно́сных оте́ц на́ших Пече́рских, с ни́миже и Не́стора приво́дим Ти́ в моли́тву дне́сь, благословя́ще Тя́ во ве́ки, Го́спода.

Богородичен: Тро́ическому предстоя́щи престо́лу, Ма́ти Де́во, и сла́ву Триипоста́снаго Божества́ вы́ну зря́щи, моли́ся за ны́ гре́шныя, да и мы́ небе́сныя сла́вы не лиши́мся, пе́сньми Тя́ сла́вяще и из Тебе́ ро́ждшагося Го́спода.

Пе́снь 9

Ирмос: Рождество́ Твое́ нетле́нно яви́ся: Бо́г из боку́ Твое́ю про́йде, я́ко плотоно́сец яви́ся на земли́ и с челове́ки поживе́. Тя́, Богоро́дице, те́м вси́ велича́ем.

Отше́л еси́ в селе́ния пра́ведных и ду́хом предстои́ши Присносу́щному Све́ту; при́зри у́бо на ны́, живу́щия в се́лех многомяте́жнаго ми́ра, и посо́бствуй су́щим во бра́нех, Не́сторе блаже́нне, я́ко пе́сньми тя́ ны́не велича́ем.

С ни́миже любо́вь стяжа́л еси́ живы́й те́лом, с си́ми, и ду́хом изше́д, сожи́тельствуеши не отлуче́н, я́коже показу́ют мо́щи твоя́, преподо́бне, со святы́ми в пеще́ре лежа́щия, с ни́миже предста́ни о на́с моля́щися Бо́гу, па́мять твою́ велича́ющих.

Лю́бит ми́лость и и́стину Госпо́дь, и ты́, преблаже́нне, подо́бяся Тому́, ми́лостивый бу́ди хода́тай о спасе́нии на́шем, да тебе́ ра́ди и мы́, обре́тше благода́ть, не отпаде́м ве́чныя сла́вы, я́ко успе́ние твое́ свято́е пе́сньми велича́ем.

Богородичен: Лю́бит все́х Влады́ка хода́тайство Твое́, Пречи́стая Де́во, и моли́твы Твоя́ о челове́честем ро́де прие́млет; моли́ся у́бо и о на́с, рабе́х Твои́х, Всецари́це, да улучи́м ми́лость в де́нь Су́дный, вы́ну бо Тебе́ я́ко Хода́таицу, кла́няющеся, велича́ем.

Молитва преподобному Нестору Летописцу Печерскому

О, преподобне отче, премудре наставниче и Боголюбезне подвижниче Несторе Летописче! Предстояй со дерзновением престолу Вечныя Славы, не забуди нас грешных и недостойных, бурями страстей отягченных, и ходатайством твоим непрестанным защити страну нашу, тебе присную, и соотчичи твоя от всяких зол и скорбей. Утверди сердца наша в православней вере, отечество свое научи любити и в братолюбии крепце пребывати. Настави нас на стези спасения, да молитвами твоими, заступниче наш, внидем в вечное Царство славы, восхваляюще Господа и прославляюще твое заступление во веки веков. Аминь.

Источник: http://xn----7sbahbba0chrecjllhdbcuymu3s.xn--p1ai/kanon/minea_noyabr/kan_9noyabr_nestor_letopisec.html

Преподобный Нестор летописец

Молитва нестора летописца

9 ноября Церковь чтит память святого преподобного Нестора Летописца

Преподобный Нестор Летописец — XI начало XII века. Место подвига — кручи Днепра. Знаменитая Киево-Печерская лавра с самим преподобным Феодосием во главе и сонмом старцев. Историческая эпоха становления и расцвета Киевской Руси.

Невольно видишь перед собой келью, с горящей на столе свечей и согбенного над пергаментными свитками старца, выводящего гусиным пером слова: «Се повести временных лет, откуда есть пошла Русская земля, кто в Киеве нача первее княжити и откуда Русская земля стала есть». Одного этого знания о творце мирового шедевра было бы достаточным, чтобы имя Нестора вошло в историю, но ведь он был еще и монахом — молитвенником и духовным делателем.

Знаменитое изгнание беса из будущего святителя Новгородского Никиты, которое вместе с иными киево-печерскими старцами совершил преподобный Нестор — есть подтверждение его духовного опыта, а также прямое свидетельство для сегодняшних «любителей экзорцизма», что чин этот, в народе называемый  ещё «отчиткой» — есть удел только опытных монахов в сане священном и под крылом духовника находящихся, а не доморощенных священников, обремененных семейными и приходскими заботами.

Но все же главная заслуга преподобного — возвеличивание истинного знания, которое в соединении с любовью к Богу и покаянием приносит мудрость житейскую и уверенность в вере и спасении.

Нестор-летописец не только древний писатель из трудов которого мы имеем и житие преподобного Феодосия и «Чтение о житии и погублении блаженных страстотерпцев Бориса и Глеба», но и горячий проповедник книги как таковой.

Вчитайтесь в эти слова старца: «Великая бывает польза от учения книжного, — говорил он, — книги наказуют и учат нас пути к покаянию, ибо от книжных слов обретаем мудрость и воздержание. Это реки, напояющие вселенную, от которых исходит мудрость».

На какие бы источники опирались наши знаменитые историки Соловьев, Ключевский или Карташев, не будь под рукою Богом сохраненных текстов «Повести временных лет»? Именно преподобный Нестор дал нам историческое знание и приоткрыл тайны давних столетий. Его труд и сегодня является примером того, каких высот может достичь человек, если в нем сочетаются Богом данные таланты и духовное делание.

Всякое событие, если бы не было закреплено писанием, забылось бы и утратилось для знания. Так, если бы Моисей, наученный Богом, не оставил нам в своих книгах известий о самом начале и первом строении мира, а также о родоначальнике нашем Адаме, то все сие продолжительность времени покрыла бы, как тьмою, и привела бы в забвение.

Но Бог, сохраняющий в людях память о своих чудесах, в какое захочет время, воздвигает описателей, дабы последующие поколения, прочитав начертанное ими, могли сим воспользоваться.

Преподобный Нестор Летописец

Подобным образом Господь явил и в нашей, Русской земле, в святом Киево-Печерском монастыре, приснопамятного писателя, преподобного отца нашего Нестора, который просветил очи наши, изложив полезное для нас, и тем вызвал у нас благодарение Богу1.

Он написал нам о начале и первом устроении нашего русского мира, не только внешнего, но и особенно внутреннего, духовного, – то есть об основании и благоустройстве на Руси иноческого жития, насажденного, как в раю, в святом Печерском монастыре, а равно о духовном родоначальнике нашем, преподобном Антоние2, и о других последовавших ему и порожденных его духом Печерских святых.

Одним из них был достохвальный сей писатель, который совершеннейшие жития их записал не только тростию на хартии, но и подобными же подвижническими деяниями на непорочной душе своей. Этим трудом он и самого себя вписал в книги живота вечного, так что и сам он достоин слышать о себе: «радуйтесь тому, что имена ваши написаны на небесах» (Лк.10:20).

В то время, когда преподобный Антоний посвятил себя безмолвию в пещере, а блаженный Феодосий строил монастырь, пришел к ним, желая принять святой иноческий образ, сей блаженный отец наш Нестор, имевший тогда только семнадцать лет от рождения.

Еще не будучи иноком, он обнаружил навык во всех иноческих добродетелях, как-то: в заботливости о чистоте телесной и душевной, в добровольной нищете, глубоком смирении, беспрекословном послушании, строгом постничестве, непрестанной молитве, неусыпном бодрствовании и в других равноангельских подвигах, в коих он был усердным подражателем жизни первых святых Печерских – Антония и Феодосия.

От сей святой двоицы он принимал в своей цветущей красотою юности всякую заповедь с такою же любовью, как младенец – молоко от сосцов и как жаждущий олень – воду из двух источников, текущих среди гор, в пещерах.

И действительно, своими писаниями он обнаруживает, какую великую любовь питал он к сим преподобным основателям монастыря – любовь, являемую «не словом или языком, но делом и истиною» (1Иоан.3:18). Видя сияющие добрые дела сих двух великих светил российского неба, он усердно прославлял Бога «в теле своем и в душе своей» (ср. 1Кор.6:20).

После честной пред Господом смерти преподобных отцов, Антония и Феодосия, блаженный отец наш Нестор и сам умер для мира не только мирскими делами, – что он сделал еще раньше, не пребывая в искусе, – но и мирским образом, приняв святой ангельский образ инока от преподобного Стефана, игумена Печерского. Потом им же был он возведен и в сан диакона.

Тогда, видя на себе двоякий ангельский сан, иноческий и диаконский, он со дня на день увеличивал свои добродетели, умерщвляя все плотские страсти и соблюдая всякую истину, чтобы совершенно освободиться от власти плоти и стать вполне духовным, а равно истинным рабом и поклонником Бога. Ибо он хорошо знал, что сказал Сам Господь: «Бог есть дух, и поклоняющиеся Ему должны поклоняться в духе и истине» (Иоан.4:24).

Преподобный Нестор Летописец

И подлинно: чем побеждал духа лукавого, чуждого всякой истины, Нестор достаточно ясно показывает в своем писании: он обнаруживает везде величайшее смирение и постоянно унижает себя, называя себя «недостойным, грубым, невеждою и исполненным множества грехов».

Когда же по внушению Божию, братия решили на совете – выкопать честные мощи преподобного Феодосия и перенести их из пещеры в святую, Богом созданную, Печерскую церковь, первый принял на себя сие послушание блаженный Нестор. Копая землю с великою верою и молитвою, он трудился всю ночь и ископал для святого Печерского монастыря многоценный бисер, – мощи преподобного Феодосия.

Он вынес их из пещеры и был очевидцем великих, совершавшихся при сем, чудес, о чем сам свидетельствовал. И прожил он много лет, трудясь над составлением летописания.

Памятуя о летах вечности, он благоугождал Творцу лет, к Коему перешел в вечность после своей временной жизни.

Он положен в пещере, где и доныне почивает его нетленное честное тело, источая чудотворения и тем свидетельствуя, что преподобный сей составитель житий святых и летописи приобрел для себя нетленное жилище на небе и удостоился нетленного венца в царстве Божием.

Главным подвигом жизни преподобного Нестора было составление к 1112–1113 годам «Повести временных лет». «Се повести временных лет, откуда есть пошла Русская земля, кто в Киеве нача первее княжити и откуда Русская земля стала есть» – так с первых строк определил цель своего труда преподобный Нестор.

Необычайно широкий круг источников (предшествующие русские летописные своды и сказания, монастырские записи, византийские хроники Иоанна Малалы и Георгия Амартола, различные исторические сборники, рассказы старца-боярина Яна Вышатича, торговцев, воинов, путешественников), осмысленных с единой, строго церковной точки зрения, позволил преподобному Нестору написать историю Руси как составную часть всемирной истории, истории спасения человеческого рода.

Инок-патриот излагает историю Русской Церкви в главных моментах ее исторического становления. Он говорит о первом упоминании русского народа в церковных источниках – в 866 году, при святом патриархе Константинопольском Фотии; повествует о создании славянской грамоты святыми равноапостольными Кириллом и Мефодием, о Крещении святой равноапостольной Ольги в Константинополе.

Летопись преподобного Нестора сохранила нам рассказ о первом православном храме в Киеве (под 945 годом), об исповедническом подвиге святых варягов-мучеников (под 983 годом), о «испытании вер» святым равноапостольным Владимиром (986 год) и Крещении Руси (988 год).

Первому русскому церковному историку обязаны мы сведениями о первых митрополитах Русской Церкви, о возникновении Печерской обители, о ее основателях и подвижниках.

Время преподобного Нестора было нелегким для Русской земли и Русской Церкви.

Русь терзали княжеские междоусобицы, степные кочевники-половцы хищными набегами разоряли города и села, угоняли в рабство русских людей, сжигали храмы и обители.

Преподобный Нестор Летописец

Преподобный Нестор был очевидцем разгрома Печерской обители в 1096 году. В летописи дано богословское осмысление отечественной истории. Духовная глубина, историческая верность и патриотизм «Повести временных лет» ставят ее в ряд высочайших творений мировой письменности.

Преподобный Нестор скончался около 1114 года, завещав печерским инокам-летописцам продолжение своего великого труда.

Его преемниками в летописании стали игумен Сильвестр, придавший современный вид «Повести временных лет», игумен Моисей Выдубицкий, продливший её до 1200 года, наконец, игумен Лаврентий, написавший в 1377 году древнейший из дошедших до нас списков, сохранивших «Повесть» преподобного Нестора («Лаврентьевскую летопись»).

Наследником агиографической традиции печерского подвижника стал святитель Симон, епископ Владимирский († 1226, память 10 мая), спасатель «Киево-Печерского Патерика». Рассказывая о событиях, связанных с жизнью святых угодников Божиих, святитель Симон нередко ссылается, среди других источников, на Летописи преподобного Нестора.

Преподобный Нестор погребен в Ближних пещерах преподобного Антония Печерского. День памяти преподобного Нестора — 9 ноября, а также Святая Церковь чтит его память вместе с Собором отцов, в Ближних пещерах почивающих, 28 сентября и во 2-ю Неделю Великого поста, когда празднуется Собор всех Киево-Печерских отцов.

Творения его издавались много раз. Последние научные издания: «Повесть временных лет», М. –Л., 1950: «Житие Феодосия Печерского» – в «Изборнике» (М., 1969; параллельно древнерусский текст и современный перевод).

По молитвам преподобного сего писателя, да сподобимся и мы быть вписанными в книгах живота Агнца Божия, лета Коего не оскудеют. Ему с Богом Отцом и Животворящим Духом подобает от нас всякая слава, честь и поклонение, ныне и присно, и во веки веков. Аминь.

* * *

1 Преподобный Нестор в 17-ти летнем возрасте постригся в Киево-Печерском монастыре, в 1091 году участвовал при открытии мощей преподобного Феодосия Печерского, трудился в составлении Русской летописи, жизнеописании Киевских и Печерских угодников. Из его творений, кроме летописи, дошли до нас: житие преподобного Феодосия Печерского и житие святых Бориса и Глеба. Преставился около 1114 г. 27 октября.

2 Память преп. Антония Печерского празднуется 10/23 июля, а вместе Антония и Феодосих Печерских — 2/15 сентября.

Тропарь преподобного Нестора Летописца, Печерского, в Ближних пещерах

глас 4
Великих князей русских деяния/ и преподобных отец Печерских жития и чудеса написавый,/ свое же, Богомудре Несторе, многих ти ради добродетелей имя/ написано на небеси стяжавый, моли и нам написатися в Книги Животныя.

Ин тропарь преподобного Нестора Летописца, Печерского, в Ближних пещерах

глас 4
Времена и лета достопамятных деяний,/ подвиги и труды Богоносных отец,/ Несторе премудре, написуя,/ любовию возгорелся еси последовати стопам первоначальных,/ с нимиже не престай молитися Христу Богу,/ спастися душам нашим.

Кондак преподобного Нестора Летописца, Печерского, в Ближних пещерах

глас 2
Яко сый Богоноснаго Феодосия ученик/ и истинный жития того подражатель,/ первый честных его мощей самовидец быти сподобился еси,/ яже с прочиими святолепно пренес,/ наследил еси с темиже Царство Небесное,/ еже получити и нам, чтущим тя, Господеви молися.

Преподобный Не́стор Летописец, Печерский

Молитва нестора летописца

Ирмос: Лицы израильтестии, невлажными стопами понт Чермный и влажную глубину прогнавше, всадники тристаты враги, видяще в ней погружены, с веселием пояху: поим Богу нашему, яко прославися.

Лицы иночестии, в летней памяти Богоноснаго отца стецитеся усердно к святей пещере и, любовию кланяющеся раце мощей Нестора любомудраго, воспойте Богу, яко во святых Своих славно прославися.

Ликом иноческим сочетающуся и в днешний день память твою воспети дерзающу, мне, паче всех грубейшему, молитвами твоими способствуй, Несторе святе, Бог бо в тебе дивно прославися.

Слава: Ликом Ангельским причтен быти хотяй, ликом равноангельным во плоти причтался еси, отче, от нихже Ангельскому житию научився, возшел еси к умному желанию: темже тя чтим, яко Бог в тебе дивно прославися.

И ныне: Лики святых и преподобных отец с лики Ангельскими предстояще, славите Рождшую всех святых Святейшее Слово; славити же днесь Божию Матерь и нам земным помозите, Та бо от всех дивно прославися.

Песнь 3

Ирмос: Лук сильных изнеможе, и немощствующии препоясашася силою, сего ради утвердися в Господе сердце мое.

Предложение твоего ума бе, аки лук напряжен, отче, живый бо во юдоле сей плачевней, восхождение имел еси в сердце своем выну к Богу; и мне убо, жизнь свою ведущу выну в печалех, Несторе, помози, моляся о мне, да возвеселится о Господе сердце мое.

Седмьнадесятолетен сый, мысленне приял еси мужа совершенна возраст: просиял бо еси, аки в старческих сединах, делы благими, сия и во мне исправи, блаженне, и возвеселится о Господе сердце мое.

Слава: Чистоту и смирение глубоко к нищете прием, возлетел еси, святе, аки крилома, на гору иноческих добродетелей; отнюдуже, усмотрив во мгновении ока преходящ мира сего образ, и паче в любовь Божию вперил еси сердце твое.

И ныне: Сад чистоты Рождшая, плодом сего, верующих Тя быти Матерь Божию, напитала еси обильно; и мне убо, верою покланяющемуся Тебе, Богоневестная Дево, даждь от сего плода поне мало вкусити, да печальное возвеселится сердце мое.

Седален, глас 4-й

От великих отец управлен в благия нравы и в юности весь Богови присоединився, плотския похоти умертвил еси пощением крепким, дух оживил еси надеждою благ вечных; Ангельски на земли пожив, со Ангелы ныне водворяешися, тем тя почитаем, Несторе блаженне.

Слава, и ныне:

Страшных чудес несказанный образ вижду в Тебе, Пречистая Дево, яко Бога зачала еси и Необыменнаго объяла еси утробою Твоею, но какова се бысть тайна, не испытую, паче же верую и со страхом ублажаю Тя, поющи: радуйся, Бога Невместимаго пространное селение.

Песнь 4

Ирмос: Услышах славное смотрение Твое, Христе Боже, яко родился еси от Девы, да от лести избавиши зовущия: слава силе Твоей, Господи.

Услышав славная и предивная на горе Печерской, пришел еси тамо, преподобне, и, видев с огнем и росою низходящую благодать Божию в начале основания церкве, юн еще сый, со старцы воспел еси: слава силе Твоей, Господи.

Большую и совершеннейшую в души твоей скинию творя Духу Святому, любезным восприятием заповеди от Богоносных отец позлатил еси ону, Несторе святе: тем, яко в красный чертог, прииде и обитель в тебе сотвори Отец с Сыном и Духом.

Слава: Аки сладкое млеко, учение отец Богоносных прием, слово делом исполнил еси, блаженне, и исполнен был еси Вышния Премудрости, юже и мы от писаний твоих чтуще, увеселяем души наша ведением на сих горах бывшия Божия благодати.

И ныне: Сладкое млеко покаяния и нектар Небесный умиления песни любовию Тебе приносящим, подаеши, Чистая Отроковице, яже и аз, страхом одержим, любовию же движим, приношу Ти, Владычице, и молю: услади сердце мое, Сладкаго Иисуса Христа моего Рождшая.

Песнь 5

Ирмос: От света пресекий первородный свет, яко во свете дела поют Тя, Христе, Содетеля, во Свете Твоем пути наша направи.

От света лестнаго любве удалився, желанием вожделел еси, Несторе, великих отец стопам, нравом и учениям последовати: сим даждь и нам прилежати, и во свете деяний оных молитвами твоими пути наша направи.

Глубоким смирением огражден сый, преподобне, высотою тщеславия ходящаго враги низверг, ногами попрал еси; ходатайством твоим к Богу, отче, даждь и нам смирение и во оном стопы наша направи.

Слава: Ангельски жизнь свою управльша вси тя, аки Ангела Божия, имеяху; тем и на диаконский степень взыти сподобился еси в немже добре шествие свое управив, и наша пути во святыни, Несторе, управи.

И ныне: Путь Рождшая Жизни, Всесвятая Дево, стезями соблазн ходящих яко Милосердая наставляеши на стези правды; и мене, заблуждающаго, Владычице, не презри, но яко Рождшая Наставника заблуждшим, во Свете Его пути моя направи.

Песнь 6

Ирмос: Внегда скорбети ми, возопих ко Господу, и услыша мя Бог спасения моего.

В преподобии и правде чин свой управляя, храм Духу Святому весь сотворился еси, и, вшед в храм нерукотворенный, Престолу Вышняго предстоиши; и мне, хотящему быти тамо, молитвами твоими, отче, помози, молю тя, молитвенника спасения моего.

Краснаго сада Делателя Небеснаго красное был еси прозябение, красными бо делы украшен, благия плоды, ихже ныне благоухание обоняем, возрастил еси; молю убо тя, блаженне, подаждь сия в дар и мне от Бога Спаса моего.

Слава: От труда подвигов твоих, Несторе преподобне, многия излив поты, напоил еси ниву души твоея и, израстив добродетелей класы, пожинаеши ныне рукояти, живый во веки в Небесных кровех; в нихже и мне быти моли Христа Спаса моего.

И ныне: Насеянная Духом Отчим земле святая, радуйся, яко прозябла еси нам Древо благосеннолиственное; зноем мя страстей опаленна под сень онаго приведи, Владычице, молю Тя яко Ходатаицу спасения моего.

Кондак, глас 2-й

Яко сый Богоноснаго Феодосия ученик и истинный жития того подражатель, первый честных его мощей самовидец быти сподобился еси, яже с прочиими святолепно пренес, наследил еси с темиже Царство Небесное, еже получити и нам, чтущим тя, Господеви молися.

Песнь 7

Ирмос: Авраамстии иногда в Вавилоне отроцы пещный пламень попраша, песньми взывающе: отец наших Боже, благословен еси.

Авраамовым стопам последуя, святе, исполнением заповедей принесл еси, якоже он Исаака, чист ум Владыце, сего ради от жизни сея прешел еси в землю, точащую безконечную сладость, идеже и мне моли быти, Несторе, собеседниче Богоносных отец наших.

От страстнаго мира сего преставлься, прешел еси в безстрастный мир, идеже в мире с сынами мира живый, и нас, в мире сем сущих, не отступай, моля Творца своего, да сопричастницы тебе будем, поюще: Боже, благословен еси.

Слава: Не уклонил еси сердца своего в словеса лукавствия в жизни сей многомятежней, преподобне, тем и воздушных духов лукавствия безмятежно прошед, к Небесным вратом доспел еси: яже и нам отверзти потщися молитвами твоими, да и мы с тобою поем: Боже, благословен еси.

И ныне: Уклонихся от стези правды и не хождах ногама моима на пути правы, но на стремнинах страстей заблуждающе, уязвих плесне мои тернием греха, обаче и храмляя, притекаю к Твоей благости и молюся: Владычице, исцели мя, Ты бо еси души моея врачевание.

Песнь 8

Ирмос: В Вавилоне отроцы Божественною распалаеми ревностию, мучителя и пламене прещение мужески попраша и, посреде огня ввержени, орошаеми, пояху: благословите вся дела Господня, Господа.

Силою духовною укреплен, прелетел еси, Богомудре, крилома твоих добродетелей к Горним, и по летех сих живеши ныне, идеже лета не оскудевают, к нимже и нам доспети моли, поющим: благословите, вся дела Господня, Господа.

От дому Божия Матере прешел еси, Несторе в Дом Божий, всесветящийся Иерусалим, и, Ангелом в числе граждан Небесных сожительствуя ходатайствуй и нам темже причтенным быти в памяти твоей поющим песньми Господа.

Слава: Троическое Едино Естество: отче, и Сыне, и Душе Святый, Едино Царство, силу и власть имущее, нас от власти князя тьмы избави, молитвами Богоносных отец наших Печерских, с нимиже и Нестора приводим Ти в молитву днесь, благословяще Тя во веки, Господа.

И ныне: Троическому предстоящи Престолу, Мати Дево, и славу Триипостаснаго Божества выну зрящи, молися за ны грешныя, да и мы Небесныя Славы не лишимся, песньми Тя славяще и из Тебе Рождшагося Господа.

Песнь 9

Ирмос: Рождество Твое нетленно явися: Бог из боку Твоею пройде, яко Плотоносец явися на земли и с человеки поживе. Тя, Богородице, тем вси величаем.

Отшел еси в селения праведных и духом предстоиши Присносущному Свету; призри убо на ны, живущия в селех многомятежнаго мира, и пособствуй сущим во бранех, Несторе блаженне, яко песньми тя ныне величаем.

С нимиже любовь стяжал еси живый телом, с сими, и духом изшед, сожительствуеши не отлучен, якоже показуют мощи твоя, Преподобне, со святыми в пещере лежащия, с нимиже предстани о нас молящися Богу, память твою величающих.

Слава: Любит милость и истину Господь, и ты, преблаженне, подобяся Тому, милостивый буди ходатай о спасении нашем, да тебе ради и мы, обретше благодать, не отпадем вечныя славы, яко успение твое святое песньми величаем.

И ныне: Любит всех Владыка ходатайство Твое, Пречистая Дево, и молитвы Твоя о человечестем роде приемлет; молися убо и о нас, рабех Твоих, Всецарице, да улучим милость в день Судный, выну бо Тебе яко Ходатаицу, кланяющеся, величаем.

Источник: https://azbyka.ru/days/sv-nestor-letopisec

Поделиться:
Нет комментариев

    Добавить комментарий

    Ваш e-mail не будет опубликован. Все поля обязательны для заполнения.